Mediamateriaalien tuottaminen markkinointiin kurssi: Itsearviointi

Olin työharjoittelussa Kauppahuone Harjulla koulutussopimuksella kesäkuussa. Tavoitteena oli, suorittaa ‘mediamateriaalien tuottaminen markkinointiin’ kurssin työharjoittelun aikana.  

‘Kauppahuone Harju Oy on vuonna 1979 perustettu perheyritys ja teknisen alan tukkuliike. Harjulla on vahva yli 40 vuoden kokemus maahantuonnista ja tukkukaupasta. Päätuoteryhmiämme ovat sähkötarvikkeet, lvi-tarvikkeet, valaistus, Einhell sähkö- ja akkutyökalut ja puutarhalaitteet, tikkaat sekä Cellfast-kastelutarvikkkeet ja puutarhatyökalut.’ 

https://www.harju.fi/

Harjun toiveena oli päivittää sähkötarvikkeiden kuvasto nykyisestä Word-pohjasta InDesigniin. Samalla kuvastoon haluttiin nykyaikaista tyyliä ja ilmaisua. Alkuperäisessä kuvastossa oli 60 sivua, joten kyseessä oli valtavan iso projekti ja aikaa oli todella vähän. Alunperin tavoitteena oli vain taittotiedosto-pohjan tekeminen, mutta onneksi sain paljon enemmänkin tehtyä.

Kuvaston lisäksi otin tuotekuvia ja valokuvia SoMe varten. Samalla kävin google analytiikan, Facebook postauksen KPI-mittareiden analyysia ja digitaalisen markkinoinnin perusasioita läpi harjoittelun aikana.   

Itsearviointi  

Tämäkin työharjoittelu loppuu ja taas pääsen tekemään kaikkein vaikeimman tehtävän, itsearvioinnin. Se on tärkeää mielestäni osata, koska sen kautta voin tunnistaa voimani ja -heikkouteni. Yritän selittää eri aiheen kautta, mitä olen oppinut tämän työharjoittelun aikana. 

Opiskelija tunnistaa markkinoinnin peruskäsitteet ja käyttää alan ammattisanastoa työnsä edellyttämässä laajuudessa. 

Harjulla kaikki markkinointi tapahtuu inhouse ja markkinointi-tiimissä on vain kaksi henkilöä, joten tekemistä on paljon. Kun aloitin työharjoittelun Harjulla, pidimme palaverin markkinointi-tiimin kanssa. Pohdimme yhdessä mitä tehtäviä teen harjoittelun aikana ja millaista asioita kannattaa nostaa esille kuvastossa. Keskustelujen perusteella tein moodboardejä InDesignissa, jossa keräsin netistä tuotekuvastojen sivupohja-mallia. Moodboardissa laitoin pari esimerkkiä tuotetaulukosta, sisällysluettelosta- ja sivutyyleistä. Kun ymmärsin mitä Harju haluaa kuvastolta, loin noin 22 eri versiota etu- ja takakansista Illustratorissa. Sen jälkeen pidimme palaverin sähkötarvikkeiden tuote- ja avainasiakaspäälliköiden kanssa. Palaveri oli hyvä idea, koska saimme myynnin perspektiivin siitä mitä he toivovat kuvastolta. Kuvasto on tärkeä myyntiväline myyjille sekä yrityksen käyntikortti asiakkaille. Minusta hyvin onnistunut projekti on se, jossa myynti ja markkinointi tiimit kulkevat käsikädessä. 

Alhaalla minun tekemä versiota etu- ja takakansista. Lopullinen hyväksytty versio on blogipostauksen pääkuvana:) 

Tulimme siihen tulokseen, että uudessa kuvastossa kannattaa nostaa esille tuotteen muutamia tärkeitä faktoja. Kuvastolle oli toivottu selkeä ja moderni tyyli. Samalla piti myös keksiä erilaisia taulukkotyylejä eri tuoteryhmille. Huomasimme, että monesta tuotteesta puuttuu painokelposet kuvat, joten niitä joudutaan jossain vaiheessa kuvaamaan uudelleen. Opin paljon sähkötarvikkeisiin liittyvää sanastoa. Koska kuvastossa on paljon tuotteita, helpolukuisuus ja kuvaston rytmitys on tärkeää. Sen takia päätin laittaa jokaisen tuoteryhmän alkuun fiiliskuvia sekä väri koodata, joka kategoria erikseen. Kun tämä oli painotuote, värikoodaus helpottaa etsimään tietoa fyysisesti. 

Markkinointikoordinaattori Pinja oli Harjulla minun vastuuhenkilö. Sain häneltä tunnukset Adobe creative cloudiin. Pinjan kanssa kävimme läpi Harjun graafisen ilmeen elementtejä kuten fontit, väriprofiilit, logot jne., Pinjalta myös opin yrityksen käytännön vinkit.  Opin, että jos tulostetaan toimistolla, sitten tallennetaan tiedoston Adobe RGB väriprofiililla, vaikka se on painotuote, koska täällä on monitoimitulostin. Opin myös, että kun tallennetaan kuvia Jpeg-muodossa pitää muistaa, ottaa raksi pois convert to sRGB, export file-kohdassa. Jos tuote tulostetaan oikeassa painotalossa sitten tiedosto pitää olla aina CMYK muodossa. Kannaattaa export vaiheessä pakata (package) koko tiedosto, jolloin siihen tulee oikeat väriprofiilit (esim. FOGRA39), fontit ja linkit mukaan. Painokelpoiseksi kuvaksi Harjulla luokitellaan kuvat joissa on vähintään 2000×2000 pikselit (kannattaa myös tarkistaa, että kuva on 300dpi). Jos kuvat käytetään netissä sitten pitää olla web safe (sRGB) muotoa. Kun kuvataan tuotekuvia, kannattaa valita Adobe RGB väriprofiiliksi tällöin kuvaus vaiheessa säilyy mahdollisimman tarkkaan värit. Kuvaustarpeesta riippuen joskus kannattaa kuvata RAW-kuvia.

Tällä hetkellä kuvasto on painotuote, mutta kun se on kokonaan valmis, tallennetaan sen digitaalisessa muodossa Harjun nettisivulla ladattavaksi. Käytin Adobe InDesign, Photoshop, Adobe Lightroom ja Adobe Illustrator työkaluja kuvaston tekemisen aikana. 

Opiskelija tekee mediamateriaalia markkinointiviestinnän tarpeisiin yksin tai osana työryhmää. 

Meillä oli markkinoinnissa todella hyvä yhteystyö, kun jokainen tiesi hyvin mitä jokainen tekee. Sain markkinointipäällikkö Johannalta myynti-tiimin haluaman päivitetyn tuotejärjestyksen.  Markkinointikoordinaattori Pinjalta sain paljon apua InDesignin käytöstä, SoMe postauksen markkinoinnista ja data-analytiikasta. Yhdessä kävimme läpi, mikä tyyli ja ilme sopii parhaiten kuvastolle ja SoMe postaukselle. Pinjan kanssa joka päivä pidimme aamupalaverin työn nykytilasta ja sovittiin päivän tehtäviä.  

Loin kaikki sivupohjat, taulukkotyylit ja etu ja –takakannet kuvastolle. Sen jälkeen aina kysyin tiimin mielipidettä. Samalla kun myyntipäällikkö oli toimistolla varmistin, että tuotetiedot ovat kirjoitettu oikealla tavalla ja että oikeat tärkeät asiat ovat nostettu esille. Pinjalta sain kaikki päivitetyt tuotekategoria tiedot.  

Tein alussa etu- ja takakannet Harjun punaisella värillä, mutta sain sähkötarvikkeiden avainasiakaspäällikölta palautetta, että sähkötarvikkeiden väri on aina ollut sininen. Päivitin kuvaston värimaailman siniseksi ja käytin Pinjan lähettämä CC libraries linkissä oleva graafista tietoa kuvastossa, kun kirjoitin tekstejä. Kuvaston toteutuksessa olen aina yrittänyt muistaa yrityksen tavoitteet, viestintästrategia ja toiminta.   

Kuukauden aikataulu oli aika haastava ja yritin tehdä kuvaston pohjan valmiiksi ja yritin myös syöttää kaikki tuotetiedot mitä oli saatavilla. Koska aikataulu oli tiukka tein itselleni deadline, jotta pystyisin tekemään kuvaston ajan mukaan. Se myös tarkoitti, että piti tietää koska lopettaa joku tehtävä ja ottaa seuraava vastuun. Ei ollut paljon aikaa kokeilla eri tyylejä, mutta silti olen todella tyytyväinen, että niin lyhyellä ajalla pystyin toteuttamaan koko kuvaston. 

Opiskelija käyttää markkinointiviestinnässä yleisiä sosiaalisen median työkaluja ja menetelmiä. 

Tein yhdessä Pinjan kanssa SoMe postaukset Einhell ja Harjun Facebook ja Instagram sivuille. Opin Canon kameran käyttöä ja otin erilaisia kuvia. Tein tuotekuvausta, sommitelimme potkulautaskooterin arvonta, otin valokuvia fanipostausta varten, olin itse kuvassa harjoittelijan esittely postauksessa, otin fiiliskuvia kuvastoa varten ja kirjoitin lyhyitä tekstejä postauksille.   

Opiskelija tuntee yleisiä digitaalisen markkinoinnin optimoinnin ja vaikuttavuuden seuraamisen mittaustapoja ja käyttää niitä omien työtehtävien edellyttämässä laajuudessa. 

Digitaalinen markkinointi on kommunikointi ja mainonta digitaalisten kanavien kautta toimitettua, kuten hakukoneiden, verkkosivustojen, sosiaalisen median, sähköpostin ja mobiilisovellusten. Näiden verkkokanavien avulla digitaalinen markkinointi on menetelmä, jolla yritykset tukevat tavaroita, palveluja ja tuotemerkkejä.  

Harju on B2B-yritys jonka tärkeimpiä asiakkaita ovat yritykset kuten Puuilo, Bauhaus jne., Harjun tuotteita eniten ostavat keski-ikäiset miehet (28-60v). Kohderyhmän tunnistaminen ja ymmärrys on todella tärkeä digitaalisessa markkinoinnissa. Koska Harjulla on paljon tuoteryhmiä on kohderyhmän tarkka määrittäminen haastavaa. Tone of voice eli yrityksen äänensävy on tärkeä elementti kun puhutellaan kohderyhmään somessa.

Harjun digitaalisen markkinointikanavat ovat Harjun-nettisivut, Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, Pinterest ja Blogspot. Harjun markkinointi-tiimillä on selkeä vuosisuunnitelma, jossa he miettivät mitä tuoteryhmiä pitää nostaa esille missäkin vaiheessa vuotta. Esim. puutarhatyökalujen sesonki on kesällä, jolloin ne näkyvät yrityksen markkinoinnissa. Harju käyttää sekä orgaanista että maksettua mainontaa. He päivittävät säännöllisesti postauksia Facebook ja Instagram kanavissa ja pari kertaa kuukaudessa he lähettävät uutiskirjeitä sähköpostitse asiakkaille.   

Engagement marketing eli sitouttamismarkkinointi on tärkeä elementti digitaalisessa markkinoinnissa. Pitää miettiä millainen sisältö kiinnostaa asiakkaita. Kun tiedetään kohderyhmä, seuraavaksi pitää miettiä millainen he ovat ihmisenä. Tässä tapauksessa tietysti tuote-esittely on tärkeää, mutta pitää aina muista että vaikka kohderyhmä on B2B yritykset, se, joka lukee sinun viestisi on ihminen.  Sen takia huomasin että, Harjulla on eri typpisiä sisältöä, kuten video postaukset, tuote esittely, arvonta, fanipostaus, tapahtuma postaus jne., 

Harju myös arvostaa omaa henkilöstöä, ja se tulee esille eri postauksien kautta. Harjoittelun aikana kaksi ihmista pääsi eläkkeelle ja heistä tehtiin SoMe postaukset, jossa kiitettiin heitä kuluneista vuosista Harjulla. Sen lisäksi he tekivät postaukset harjoittelijoista kuten minusta ja Aleksista. Niin kuin sanotaan englanniksi, ‘its always about the simple things in life.’ Sellaisia asioita on hyvä käyttää sisällön tuottamisessa sillä ne kiinnostavät ihmisiä.

Harjulla on eri hakusanakampanjoita sesonkien mukaisesti. He käyttävät orgaanista hakukoneoptimointia nettisivuillaan ja varmistavat, että siellä on käytetty tärkeimpiä hakusanoja. Sosiaalisen median analytiikka auttaa ymmärtämään, mitkä sosiaalisen median taktiikat ja strategiat toimivat ja mitkä eivät. Tämän avulla voidaan keskittää paremmin aikaa, vaivaa ja budjettia. Pinja kertoi, että KPI eli key performance indicator on todella tärkeä analytiikassa. Se on mitattava arvo, joka osoittaa, kuinka tehokkaasti yritys saavuttaa liiketoiminnan keskeiset tavoitteet. Organisaatiot käyttävät KPI: itä useilla tasoilla arvioidakseen niiden onnistumisen tavoitteiden saavuttamisessa. Kun tehtiin SoMe postaukset, aina katsoimme yhdessä analytiikka tietoa ja mietimme missä asioissa onnistuimme ja mitkä vaativat lisää hiomista. Fanipostaus, jonka tavoittavuus oli täysin orgaanista, sai kaikkein eniten kattavuutta, sitoutumista ja reaktioita. Sisällöntuottajan pitää ottaa huomioon analytiikkaa ja yrittää muokata sisältöä sen mukaisesti saadakseen hyvän lopputuloksen. Tässä screenshot harjoittelun aikana tehtyä SoMe postauksesta: 

Seuraavaksi myös kävimme läpi Facebook analytiikkaa jokaisessa postauksissa. Alemmassa kuvassa voidaan katsoa tavoitettu ihmisten tiedot, julkaisuun sitoutumista (reaktiota, kommentit, jakoa, klikkausta) ja kielteinen palaute. Sen lisäksi analytiikan kautta voidaan seurata mikä sukupuoli tykkää postausta eniten, mistä maasta on katsottu eniten ja mihin kellonaikaan ja minä päivänä julkaisu on toiminut parhaiten. Huomasimme, että postaukset, jolla on ihmisyys ja persoonallisuus on toiminut hyvin. Mutta asioita mitkä houkuttelevat ihmisiä myös, muuttuvat ajan mukaisesti. 

Opiskelija tuottaa lyhyitä tekstejä markkinointiviestinnän tarpeisiin ja huomioi tekstissään julkaisukanavan ominaispiirteet. 

Olen kirjoittanut tekstin arvontapostaukseen. Seurasin aina kun Pinja kirjoitti SoMe tekstejä. Tekstin kirjoittamisessa on hyvää muistaa kirjoittaa sanoja hakukoneoptimoinnin mukaan. Myös ’Tone of voice’, eli yrityksen äänensävy on tärkeä elementti muistaa, kun puhutellaan kohderyhmään somessa. Kirjoitettaessa on hyvä käyttää CTA eli call to action.  

CTA eli Call-To-Action tarkoittaa kehotusta, joka ohjaa käyttäjää tekemään halutun toiminnon. Ne ovat usein painikkeita www-sivuilla, kuten “Tilaa uutiskirje”, “Lisää ostoskoriin” tai “Lue lisää”. CTA voi olla myös lomake, banneri tai muu elementti, joka odottaa kävijän klikkausta. Markkinointikielellä sanottuna CTA on osa verkkosivujen konversio-optimointia.

Manda Kosola WTF-webbivelho, web designer 

https://www.wtfdesign.fi/blogi/cta-suomeksi-ja-viisi-kaytannon-vinkkia

Olin mukana palaverissa, jossa oli Jarno Hämäläinen. Hän on Harjun yhteistyökumppani ja tekee markkinointi videoita Harjulle, työkaluja vastaan. Hän valmistaa DIY tuotteet Harjun työkalulla. Palaverissa käytiin läpi sosiaalisen median vaikutuksia markkinoinnissa ja miten voidaan käyttää sitä hyödyksi. Yksi suosituista videosta somessa on ’DIY’ eli Do it yourself videota. Tässä tapauksessa voidaan nostaa asiakkaan mielenkiinnostus näyttämällä, miten arki tilanteessa, meidän tuotettamme voidaan käyttää ja tehdä itse kivoja projekteja. Instagram reels on todella toimiva markkinoinnin työkalu tällä hetkellä, mutta on samalla hyvä olla oma YouTube kanava, jossa tulee pidempi versioita videosta. 

Muutamia tärkeitä pointtejä tekstin tuottamisessa mitä kannattaa muistaa:  

  • Tagata oikea henkilöitä postaukseen, jos halutaan lisää katsojia.  
  • Käyttää CTA eli call to action.  
  • Hakukoneoptimointi kannattaa muista ja käyttää juuri semmoisia sanoja mitkä asiakkaat etsivät hakukoneessa.  
  • Kun liitetään kuvat pitää katsoa kanavalle sopiva koot.  
  • Maksettu mainonnan lisäksi kannatta tuottaa orgaanista ja mielenkiintoista sisältöä ja pitää muistaa, että puhutaan ihmiselle ja ollaan ihminen.  
  • Instagram ja Facebookissa käyttää oikeat hashtagit.  
  • Postaukset tehdään säännöllisesti. 
Harjun huoltotiimista otettu kuva

Opiskelija työskentelee tilaajalähtöisesti ja huomioi toimintansa vaikutukset tuotannon kustannusten muodostumiseen. 

Niin kuin mainitsin, meillä oli selkeä suunnitelma ihan alusta lähtien. Niin kuin sanotaan, ‘hyvin suunniteltu on puoliksi tehty’. Tiesin, että aikaa oli vain kuukausi ja 100 sivuisen kuvaston tekeminen tarvitsee paljon aikaa ja suunnittelua. Sen takia oli rajoja ja piti laittaa itselleen deadlinet, joten työ ei venyy ikuisesti.  

Alkupalaverissa suunniteltiin minun harjoittelun sisältöä ja päätimme, että tehdään sähkötarvikkeiden kuvaston päätyönä ja sivulla teen tuotekuvausta, valokuvausta SoMe varten ja postauksia. Sain kaikki työkalut kuntoon ja pääsin heti hommiin. 

Kun pidettiin palaverit, työnäytteet olivat digitaalisessa muodossa, ettei turhaan käytetä paperia. Ennen kuvaston tulostamista tarkistin tiedoston Adobe Acrobat PDF muodossa. Kun tulostimme ensimmäistä versiota, tulostimme esikatseltavaksi muutamia sivuja. Kun tulostusasetukset oli kunnossa tulostimme koko kuvaston.

Tulimme Harjun kanssa siihen tulokseen, että ajallisesti ja kustannuksellisesti on järkevää ulkoistaa tuotteiden kuvaus. Harjulla on tietty markkinointibudjetti, joka on allokoitu eri osa-alueelle. SoMe postauksessakin on laitettu kuukausi budjetti mainonta varten, ettei se ylitä budjettia.

 
Opiskelija dokumentoi työnsä keskeisiä vaiheita ja perustelee tekemiään ratkaisuja. 

Pinjan kanssa joka aamu pidin aamupalaverin, jossa keskusteltiin päivän suunnittelmista. Pohdimme yhdessä, miten löydetään ratkaisut, kun tulee haasteita. Kuvaston tekemisessä kaikkein vaikeinta oli luoda tuotteille sopiva taulukko, johon mahtuu monta tuotetta ja samalla visuaalisesti näyttää hyvältä. EAN koodit piti olla tiettyn kokoisia, jotta myyjien hand-held laitteet pystyisivät lukemaan ne. Object styles oli EAN koodeille hyvä ratkaisu, joten sain sama koot kaikille.  

Loin kuusi eri taulukkotyyliä ja Pinjan kanssa valitsimme parhaimmat. Samalla opin Object styles, character styles, paragraph styles, table styles, cc libraies, layerin käyttöä työkalua InDesignissa. Kirjoitin päiväkirja, jossa kirjoitin työn etenemisestä ja haasteesta joka päivä. Minusta tämä blogin päivittäminen on myös dokumentointi.  

Alhaalla muutamia sivuja kuvastolta, jossa näky eri taulukkotyyliä, käytetty fiiliskuvia tuotekategorian esittelyssä (photoshopattu sekä itse otettu) ja väri koodaus eri tuote-kategorialle.

Opiskelija toimii vastuullisesti, oma-aloitteisesti sekä kehittää ja ylläpitää ammattiosaamistaan. 

Opin koko ajan uusia asioita ja se on kaikkein hauskinta työharjoittelussa.  Sain harjoittelun kautta reaalisen maailman työympäristön makua. Samalla se antoi rohkeutta tehdä lisää töitä. Minulle jäi hyvä fiilis harjoittelustani. Olen ylpeä itsestäni, kun lyhyessä ajassa pystyin tekemään 100 sivuisen kuvaston ulkopohjan visuaalista suunnittelua, ilmaisua ja samalla myös päivitin manuaalisesti suurimman osan kuvastosta. En pystynyt käyttämään data merge työkalua tässä tapauksessa koska ei ollut kaikkia tuotekuvia ja jokaisessa taulukossa piti korostaa eri tietoa. Manuaalisesti tietojen syöttäminen on ollut haastavaa, koska piti olla todella tarkka. Lopussa pyysin Pinjaa oikolukemaan kuvaston mahdollisten virheiden varalta.  

Keskustelimme jatkosuunnitelmasta jos voisin tehdä koko kuvaston valmiiksi. Kannattaa vaan katsoa koulun aikoja ja mennä uudelleen, jos pystyisin. Sain todella hyvää palautetta kaikilta ja he lupasivat, että jatkossakin varmasti on töitä tarjolla. Se on minusta voittoa:) 

Lopputuloksen perusteella antaisin itselleen hyvä 5:)  Ja nyt loma…………….. 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Create a website or blog at WordPress.com

Ylös ↑

Create your website with WordPress.com
Aloitus
%d bloggaajaa tykkää tästä: