Journalismi vs markkinointiviestintää

Little drops of water, make a mighty ocean. 

-Julia A. F. Carney 

Tämä lause on hyvä muistaa, kun luodaan sisältöä.

Mitä sanotaan, miten sanotaan, ja kenelle sanotaan, kaikilla on suuri merkitys. Se myös korostaa, kuinka tärkeä rooli ‘faktalla’ on. Jos puhutaan fake newsistä, se pienen pieni vale voi kääntyä valtameren kokoiseksi muutamassa sekunnissa median avulla. Tiedon luotettavuus on todella tärkeä ja sen takia sisällön tuottajilla pitäisi olla iso vastuu kun luodaan sisältöä. Suomessa vietetään täällä viikolla uutisten viikkoa ja pohdimme tänään koulussa mitä eroa on journalismilla ja markkinointiviestinnällä? Miten voidaan tunnistaa disinformaatio (väärä tietoa) ja misinformaatio?   

Miten tunnistetaan väärää tietoa? 

Kun virheellistä tietoa toistetaan monta kertaa, se tuntuu totuudelta. Journalismin synonymi pitäisi olla fakta tai totuus, mutta ei se aina ole niin. Jokaisella meillä on oma vastuu, tarkistaa mistä tieto on tullut? Ennen kuin pistämme tietoa eteenpäin WhatsApp tai Facebook ryhmille, on aina hyvä tarkistaa lähteet. Voitte vertailla 2–3 eri lähtöpaikkaa ja jos/kun tuntuu, että tiedot ovat oikein, vain silloin jaetaan tiedot eteenpäin. Niin kuin tiedätte, ihmiset uskovat tiedon olevan totuuden mukainen, jos se tulee läheisiltä.  

Mitkä ovat mainosviestinnän ja journalismin eroa? 

Vaikka emme halua uskoa, journalismi ja mainokset menee käsi kädessä. Mainokset ovat yksi iso keino, josta yhtiöt saavat rahaa ja mikä palkkaa journalisteja. Mutta ei se välttämättä tarkoita, että molempien tavoitteet pitäisi olla samat. Ammatillisuus vahvistaa heidän välillänsä olevan eron. 

Mainosten tavoite on lisätä myyntiä, tuoda näkyvyyttä brändeille ja parantaa brändin imago. Journalismin tavoite on kerätä ja leviä vastuullisesti tietoa ajankohtaisesti. Journalismi on oltava tosiasiallista ja objektiivista. Journalistit eivät voi julkaista tietoa pelkkään huhuun perusteella. Aina pitää tarkista mistä on kyse? Keneltä viesti on tullut ja tarkistaa faktoja. Mutta nykyään aika on rahaa, ja harmillisesti huomaamme, että ‘breaking news’ kulttuuri panostaa nopeusuus ei totuus.  

Journalismi ja markkinointiviestintä eroavat toisistaan tarkoituksella, mutta eivät välttämättä ulkomuodollisesti. Siis on olemassa eri juttutyypejä mitkä tekevät vielä vaikeammaksi erottaa markkinoinnin ja journalismin eriäväisyydet. Juttutyypit voivat olla – artikkeli (pitkät tekstit voivat olla myös brändin oma tuottama sisältö) tai ajankohtaisia uutis- raportteja, analyysejä (näissä voi tulla joillakin vahva mielipide esille), arvostelu/ kritiikki (esim. tuotearvio, elokuva review – näissä on mielipiteet erittäin vahvaasti esillä), haastattelu, essee, feature juttu, gallup jne.,  (Lähteet: https://juttutyypit.fi/, https://www.susannakoivisto.com/Journalismin+ja+markkinointiviestinnan+ero

On aina hyvä käyttää järkeä ja tunteita kun luetaan ja jaetaan sisältöä eteenpäin.

Journalismi on riippumatonta tiedonvälitystä, joka perustuu yhteisiin eettisiin ohjeistuksiin. Markkinointiviestintä taas on viestintää, jonka tavoitteena on edistää kysyntää. 

Susanna Koivisto @susannakoivisto.com

  

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Create a website or blog at WordPress.com

Ylös ↑

Create your website with WordPress.com
Aloitus
%d bloggaajaa tykkää tästä: