Asiakkaiden kanssa toimiminen

Sanotaan, että ‘client/customer is the king!’ On aina hyvä muistaa kenelle teemme töitä?  Kuka on sinun asiakkaasi ja millainen hän on? Miten toimitaan, kun tulee tarjouspyyntö? Miten voidaan vakuuttaa asiakas? Miten toimitaan ammatillisesti? Mikä on tiedonkulkuun ketju, kun luodaan sisältöä ja mainoksia? Tänään koulussa harjoiteltiin asiakkaiden kanssa toimimista. Jokainen meistä on toiminut asiakkaana ja sisällön tuottajana harjoitustehtävän aikana.  

Mistä se alkaa? Selitän minun harjoittelu tehtäväni kautta, mitä olen oppinut tästä tehtävästä (työnkulku sisällön tuottamiseen yhteydessä):

  1. Tarjouspyyntö 

Sain tarjouspyynnön Olivia Oakleylta. Hän toimin kehityspäällikkönä Sport EQ Oy:ssä, joka kehittää ja valmistaa erilaisia varusteita urheilulajeihin. Sport EQ Oy on perustettu vuonna 2015 tuomaan helpotusta urheiluvarusteiden tilaratkaisuihin. Tämän vuoksi he ovat kehittäneet kokoontaittuvan pallon. Hän haluaisi, että tekisin hänelle tuotteen lanseerausmainosta erityisesti suunnattu nuorisolle.  

Ja tästä lyhyt ote mainoksen vaatimuksesta mitä sain asiakkaltani – ‘mainoksen tulee olla värikäs ja huomiota herättävä, jotta nuoriso siitä kiinnostuu. Mainoksessa voi myös käyttää nuorison slangisanoja. Mainos tulee olla A4 kokoinen, sillä sitä tullaan hyödyntämään myös nuorten lehdissä.’ 

2. Tarjous 

Kiittelin ja hyväksyin tarjouspyynnön sähköpostilla. Samalla kysyin lisää kysymyksiä mainosten tyypistä, koosta, sisältömateriaalista jne., Tarjouksessa kirjoitin mainoksen kustannus tietoa ja päivämäärä, jolloin hän saa ensimmäisen vedoksen.  

3. Hyväksyntä 

Seuraavaksi Olivia vastasi kysymyksiin ja hyväksyi tarjouksen.  

4. Mainoksen ideointi ja tekeminen: 

Näiden tietojen perusteella aloitin tekemään töitä. Käytin Photoshop, Illustrator ja InDesign työkaluja luomaan mainosta. Tärkeimmät asiat asiakas keskustelussa, mitä jäi mieleen ovat:

  • Koripallo 
  • Nuorisolle suunnattu 
  • Värikäs 
  • Nuoriso slangin käyttö 
  • Tilaa säästävä/ minimalisti 

Koripallo ja nuoriso ovat selkeästi mainoksen sankareita. Aloitin tekemällä värikkään koripallokentän, Illustratorissa. Sitten etsin hienoa koripalloa netistä. Photoshopissa valintatyökalujen avulla sain pelkästään koripallon ja tallensin PNG muodossa. Samalla etsin nuori tyttö, jolla oli ‘swag’ ja ‘place’ työkalun avulla liitin tytön ja koripallon kentän keskellä (näky kuvassa). Käytin gradient, pentool, rectangle, line jne., työkaluja muokkaamaan ja värittämään. Siten tallensin koko kuvan.  Kun sankarit sai paikan keskellä mainosta, avasin Indesignin ja place työkalun avulla liitin kuvan ja aloitin tekstin kirjoittaminen. Nuoriso slangi oli mielessä ja kirjoitin ‘pidä polla kasassa’.  Sitten teen Sport EQ Oy:n logon erikseen Illustratorissa ja liitin alhaalla. Konseptin peruste oli minimalistinen designi, värikas ja nuorisolle puhuvaa.

5. Ensimmäinen Versio/ Kommentit

Kun ensimmäinen vedos oli valmis, ja kun olin itse tyytyväinen tallensin sen pdf muodossa. Samaan sivuun pistin oman firman nimen – Creative Eye Productions ja lähetin asiakkaalle hyväksyttäväksi.

6. Loppulasku

Heti tuli viesti, että mainos näytti hyvältä ja lasku oli maksettu. Alls well that ends well! 

Asiakkaan kanssa voidaan rakentaa hyvä suhde, kun viestitellään selkeästi, ymmärretään heidän tarpeet ja ratkaistaan heidän ongelmansa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Create a website or blog at WordPress.com

Ylös ↑

Create your website with WordPress.com
Aloitus
%d bloggaajaa tykkää tästä: