CMAD: Community Manager Appreciation Day

Mikä on CMAD? 

Koulussa tänään osallistuimme etänä CMAD tapahtumiseen. CMAD on lyhenne sanoista ‘Community Manager Appreciation Day.’ Suomeksi community manager on yhteisömanageri. Teemapäivä on lähtöisin Amerikasta, muta Suomessakin vietetään ja yhteisömanagerit järjestävät koko päivän seminaarin verkostoituminen ja vertaistuen saamisen merkillä.  

Yhteisömanageri on yrityksen sosiaalisten kanavien monipuolinen osaaja ja ylläpitäjä, jonka tehtävä on luoda ja ylläpitää sosiaalisten kanavien kautta elävää vuoropuhelua yrityksen kohde- ja sidosryhmien kanssa. Yrityksestä riippuen tehtävä kattaa kaiken strategiasta käytännön tehtäviin, julkaisuihin ja analysointiin asti.

– Johanna Kemppinen, markkinointipäällikkö, Myllyn Paras 

Päivän paras teemat: 

  1. Sosiaalisen median trendit: mikä nousussa, mikä laskussa, Valtteri Färkkilä, Meltwater & Noora Verronen, Kaikki Somesta 

Esityksessä kävimme läpi sosiaalisen median nykytilanne pohjoismaissa kyselyyn perusteella . Mitkä ovat suosittuvia kanavia?  Mitkä ovat yritykselle tärkeä tavoitteet jne.,  

Tulokset:

Tuli esille että, LinkedIn on suosittu kanava B2B yritykselle ja Facebook oli suosittu kanava B2C ja NGO yhtiöille. Samalla Instagram ja YouTube ovat kasvussa. Kaikilla pää tavoitteet oli lisätä brändin tunnettuus ja sitoutuminen, liikenteen kasvu, uusi asiakkaiden saavutus, lisää myyntiä jne., Oli mielenkiintoista tietää, että B2B ja B2C yhtiöille tärkeä SoMe mittari oli verkkosivujen liikenne ja ‘brand engagement’. NGO:lle tärkeä SoMe mittari oli engagement ja yrityksen seuraajat.  

50% yrityksesta sanoivat että he eivät käyttää mitään SoMe mittari työkalut kuten Hootsuite, sprout jne analysoimaan heidän SoMe viestinnän vaikutuksia. Samalla vaikuttaja markkinointi on kasvussa. 28% yrityksesta käyttävät jonkunlaista vaikuttaja markkinointi, kiinnostusta siihen kohtaan on kasvussa mutta se vaati enemmän perehdystä.  

Seuraavaksi he kertoivat esityksessa ‘employee advocacy:sta’, suomeksi – työntekijälähettilyydestä. Se tarkoittaa työntekijöiden vapaaehtoista brändin markkinoinnista. Tämäkin oli nousussa.  

Mikä on SöMe:n rooli markkinoinissa? 

SoMe markkinoinnissa on iso rooli lisäämään brändien tunnettavuus ja kasvuus. SoMe kanavien kautta voidaan luoda mielenkiintoista sisältöä, joka puhu asiakkaalle suorana ja samalla voidaan saada brändille näkyvyyttä pienellä budjetilla. 

Oli kiva seurata mitkä töitä firmat ulkoistuvat, koska se voisi olla tulevaisuudessa meidän työpaikkojamme. Eniten ulkoistetaan SoMe sisäälön tuotanto, SoMe mainonta, Video tuotanto ja SoMe strategia.  43% yrityksistä on kasvattamassa somen budjettia.

  1. Vastuullisuus viestinnässä – miksi ja miten se saa ihmiset liikkeelle? Saara Järvinen, Kuudes Stockholm 

Saara kertoi että, on tosi tärkeä ymmärtää millaisia meidän asiakkaamme ja kohderyhmät ovat? Millä ikä luokalla he kuuluvat? Mikä sukupuoli on kyseessä? Mikä kiinnostaa heitä eniten? Mikä on heidän arkkihaasteet? On tärkeä ymmärtää ihmisten motivaatiota ja unelmia. Sen perustella pitää kehittää konseptia ja tuottaa sisältöä. Tarjoamme juuri sen tuote mitä he haluavat ja tarjoamme heille elämyksiä. Se mitä jäi minulle oli tämä lause mitä Saara kaunisti panosti – Miten voimme auttaa tekemään pysyviä muutoksia? ’Itsetä- muista ja planeetasta huolimisella’.  

Saara myös kertoi, että yhteisömanagerilla on iso rooli tunnistaa mitkä ovat asiakkaiden tarpeet tulevaisuudessa? Koska he työskentelevät brändin asiakkaat ja fänejan kanssa.

  1. Miten tunnistetaan disinformaatio somessa (työkalut?), Ari Haasio, SeAMK 

Ensimmäisesti käytiin läpi misinformaatio ja disinformaation eroa. Arin mukaan, disinformaatio on tietoisesti harhaanjohtavaa informaatiota. Esim. Propaganda. Misinformaatio on puutteellista, osin virheellistä, epätäydellistä informaatiota joka välittäjä toimii hyvässä uskossa eikä tarkoituksellisesti välitä virheitä informaatiota.  

Valheen tunnistamisen lähtö retki on myös sama kuin sisällön tuotantoon lähderetki. Kuka? Mitä? Miksi? Kenelle? Miten? Milloin? SoMe kanavat myös auttavat levittämään valheen vauhdikkaasti ja nopealla ajalla. Voisit myös käyttää apuvälineet kuten WeVerify, Socialtruth jne., tarkistamaan informaation totuus. Mutta mikä on totuus? Se on vaihtuva! 

  1. Tekijänoikeudet organisaation someviestinnässä (musa, meemit yms), Roosa Hasu, Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry 

Kaikki tiedostajat saavat tekijänoikeus suojaa. Se suojaa luova työtä. Vapaa muuttaminen, jos saat inspiraatiota jostain, on sallittu mutta ei saa kopioida. Tekijänoikeus suojaa luovaa työtä. Se käsittele luovia teoksia henkinen omaisuuksina. Käytännössä suojaa saa teoksen tekijä, esittäjä ja teoksen rahoittava yrittäjä.

Tekijänoikeusneuvoston tehtävänä on avustaa opetus- ja kulttuuriministeriötä tekijänoikeutta koskevien asioiden käsittelyssä sekä antaa lausuntoja tekijänoikeuslain soveltamisesta. Tässä on käsitelty tärkeimpiä tekijänoikeuden tulkintakysymyksiä, mm. teostasoa, taloudellisia ja moraalisia oikeuksia, julkista esittämistä, tekijänoikeuden rajoituksia ja tekijänoikeuden siirtymistä. Valokuvaajan lähioikeus syntyy, kun valokuvaaja, luonnollinen henkilö, valmistaa valokuvan.  Tekijänoikeuslaissa ei ole nimenomaisesti säädetty parodiasta. 

Lähde: https://finnfoto.fi/tekijanoikeusopas/ 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Create a website or blog at WordPress.com

Ylös ↑

Create your website with WordPress.com
Aloitus
%d bloggaajaa tykkää tästä: